چکیده تاریخ ایران(حسن نراقی)

از کارهای شاخص و بارز اردشیر، احیای مجدد آیین زرتشت بود. دخالت و نظارت علمای مذهبی را که در دروره اشکانیان به حداقل رسیده بود، دوباره برقرار نمود و مجلس ملی متشکل از مغ های بزرگ تشکیل داد و از میان آنان هفت مغ بزرگ را برای سرپرستی این مجلس تعیین کرد و کار مهمی نبود که بدون مشورت آن ها انجام بپذیرد. بدین ترتیب بود که مغ ها آنچنان نفوذ و تسلط گسترده ای بر جان و مال و سرنوشت مردم پیدا کرده بودند که خود زرتشت هم به آن گمان نمی برد و این گستردگی فشارمذهبی باعث شده بود که هیچ گاه ایرانیان آزادی واقعی را برای سنجش و بررسی مذاهب موجود زمان منجمله دیانت مسیح که رومی ها به آن گرویده بودند نداشته باشند و افراط در این مطلب به تدریج آن چنان موجب بی میلی مردم گشت که تمامی فشارها و کمبود ها را به حساب دین و آیین زرتشت گذاشته از آن روگردان شدند. تا آنجا که می توان اردشیر را یکی از پایه گذاران آمیختگی دین و حکومت یا استقرار حکومت مذهبی دانست.







این کتابو نویسنده به زبون راحتی نوشته برخلاف باقی کتاب تاریخا.. خیلی هم سریع خونده میشه و به نظرم برای خوندنش فقط کافیه ؛کمی؛ دلت بخاد از کشورت بیشتر بدونی! از گذشته ش.. که فک کنم واجبه برا ماها چون ماشالا همیشه تاریخ تکرار شده تو کشورمون بی اونکه کمی از گذشته عبرت گرفته باشیم..





کتاب: چکیده تاریخ ایران

نویسنده: حسن نراقی

نظرات 3 + ارسال نظر
شوخ ِ شب پنج‌شنبه 18 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:31 ب.ظ http://shokhi.blogsky.com

من از این نویسنده کتاب جامعه شناسی خودمونیشو خوندم، به نظرم فوق العاده س... خودش میگه من درصدد ِ استفاده از "ایسم" ها نیستم و فقط می خوام با زبان ِ خودمانی به خودمان بپردازم!

منم خیلی اون کتابشو دوس داشتم

سفیدکمرنگ یکشنبه 4 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 12:43 ق.ظ http://www.elhamazimi.blogfa.com

منم مث شوخ شب کتابای جامعه شناسی خودمانیشو خوندم. و به چند نفر هدیه دادم. واقعا خوب بود
همیشه هم دلم خواسته این کتابشو بخونم! امیدوارم بخونم بالاخره!

منم امیدوارم بخونمش

مریم جمعه 17 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:35 ق.ظ

سلام..من این کتب رو پیدا نمیکنم..میشه لطفا بگید از کجا خریدین؟ ممنون.......اگه امکان داره به ایمیلم جواب رو بفرستید میدونم زحمته اما واقعا ضروریه و پیشاپیش سپاسگزارم

واللا من از یه کتابفروشی معمولی خریده م..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد