جامعه شناسی خودمانی(حسن نراقی)

؛وقتی گالیله را برای استغفار "کلیسا پسند" !! به محاکمه می بردند ،تمامی پیروان و شاگردانش با دلهره و اضطراب در پشت درب های بسته مدت ها به انتظار صف کشیده بودند که استادشان و بزرگشان ،رهبر فکریشان علی رغم فشارهای طاقت فرسای ارشادی ! داخل دادگاه سربلند و سرافراز ،با گام های استوار پای به بیرون نهد و بگوید... زمین هنوز می چرخد . اما دریغ که استاد سرافکنده و پژمرده ،رنجور از فشارهای تحمل کرده ،سر به زیر از ابراز آنچه که  خود هرگز به آن ایمان نداشت ،آرام و آهسته به قرائت استغفار نامه !! برای همه ی آنچه که برخلاف عقیده ی کلیسا تا به آن روز گفته بود ،پرداخت...آنچه برای پیروانش مانده بود ،یاس بود و سرشکستگی... از شاگردان یکی فریاد زد: " بیچاره ملتی که قهرمانش را از دست بدهد" و در جایی دیگر برتولد برشت از قول گالیله چه زیبا می گوید: بیچاره ملتی که به قهرمان نیاز داشته باشد !؛

ژان لارتگی روزنامه نویس فرانسوی در کتاب "ویزا برای ایران" 1962 پاریس: " ما فرنگی ها وقتی در حق کسی می گوییم سخت و استوار است مقصودمان تحسین از اوست در صورتی که در ایران چنین آدمی را احمق و نادان می خوانند و وقتی می خواهند از کسی تعریف کنند می گویند خیلی نرم است.." 

شما در جامعه ای زندگی می کنید که کلمه ی نمیدانم و بلد نیستم کمتر از هر کلمه ی دیگری به گوشتان می خورد . چطور جماعتی تا قبل از اینکه بدانند که نمی دانند ، به دنبال دانستن خواهند رفت ... مگر ممکن است؟! 

این کشور تنها جایی ست که وقتی تلفن می زنی می پرسی آنجا کجاست ؟ و مخاطب بالافاصله می پرسد کجا را می خواهی ؟ هر دو سعی می کنند اول بفهمند طرف کیست ؟به جای آنکه خودشان را معرفی کنند . 

چه زیبا می گوید برتولد برشت :" آن کس  که حقیقت را نمی داند ابله است ولی آنکس که می داند و آن را پنهان می کند ، یک جنایتکار."

تاریخ این ایام را

هر کس که خواهد خواند،

جز این سخن از ما نخواهد راند:

این نسل سر درگم،

بر توسن اندیشه هاشان لنگ،

فرسنگ در فرسنگ

جز سوی ترکستان نمی رانند

 تاریخ پیش از خویش را باری نمی خوانند .

 

  

 

کتاب: جامعه شناسی خودمانی 

نویسنده: حسن نراقی

نظرات 3 + ارسال نظر
مهرداد پنج‌شنبه 21 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 11:43 ب.ظ

سلام;
مرسی از وبلاگت.واقعا با نوشته هات حال میکنم.قدر خودتو بدون.
میخواستم ازت خواهش کنم کتاب"تونل-ارنستو ساباتو" رو بخونیو نظرتو یا بذاری تو وبلاگت یا واسم میل کنی.بازم مرسی.

تو برنامه م هست خوندنش


مرسی . لطف داری

دانشجو چهارشنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 07:20 ب.ظ http://www.meeting.blogfa.com

سلام به شما و وقت بخیر - من دانشجوی سال آخر کارشناسی رشته جامعه شناسی علوم اجتماعی هستم و با توجه به بازدید تصادفی ام از سایت شما تقاضایی داشتم - سایت شما به نحوی با تقاضای من مرتبطه - من برای اخذ بهترین نمره نیاز بان دارم که موضوعی جذاب و مورد نیاز را برای پایان نامه ام انتخاب کنم - زیرا موضوع جذاب ، انگیزه ایجاد میکنه و کارخوبی را نوید خواهد داد - از همین روی از شماتقاضا دارم از وبلاگ موقتی که به همین منظور ثبت نمودم به آدرس www.meeting.blogfa.com بازدید و توضیحات آنرا خوانده و مرا در انتخاب موضوع یاری فرمایید - از شما بینهایت ممنونم

محمد پنج‌شنبه 24 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 04:40 ق.ظ

سلام.کتاب خوبیه در نوع خودش، فکر کنم باید کتاب تاریخشم حتما بخونم... اگه یه جمله از کل این کتاب بخوام انتخاب کنم همونه که خودتم نوشتی: "بیچاره ملتی که به قهرمان نیاز داشته باشد"

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد