جُبه خانه(هوشنگ گلشیری)

  

 

اول بگم که جُبه خانه در قدیم به اسلحه خونه گفته میشده و در اصفهان اما به خونه هایی گفته میشه که پر از عتیقه جات و اینهاست. 

 

این کتاب ۴ تا داستان داره که جبه خانه اسم داستان اصلی اونه.(و به نظر من بهترین داستانش!) 

 

جبه خانه: فوق العاده بود برای من.۱۰۰ صفحه ای که دو ساعته با کلی وقفه تموم شد.دوسش داشتم.و البته کمی من رو یاد ؛ماه تلخ؛ انداخت و ؛سانست بلوار؛ 

 

به خدا من فاحشه نیستم: آدم یاد کتاب های قدیمی میفته.وقتی تو وسط یک جمع که اتفاقن خیلی هم سعی میکنن غریبه نباشی و به خیال خودشون وضع آروم و خوب و رضایت بخشه برات تنهایی.به شدت!!! 

 

بختک و سبز مثل طوطی٬سیاه مثل کلاغ که آخری رو اصلن دوست نمیداشتم.

 

 

 

 

از متن: 

 

 

؛ من همیشه رقصیده م٬پدر ٬ مثل خرس٬ پدر؛ خودت گفتی خرس را می برند بالای ماهیتابه ی بزرگ مسی ٬ داغ داغ تا برقصد.می رقصد.طبل می زنند در نقاره می دمند و خرس می رقصد:این پا و آن پا می شود ٬بر این پا و آن پا یله می شود ٬دستی هم گاهی تکان می دهد.بالا تنه اش را هم تکان می دهد . میسوزد و تکان می دهد.من رقصیده ام پدر٬فقط رقصیده م.بهزادی٬استاد سابق تشریحمان٬بهزادی ها نمی خواهند برقصند به ساز این و آن ٬ برای همین بر زمین لخت می خوابیده برای همین می دویده هر روز صبح می دویده با پای برهنه ٬روی سنگ های کوه .بچه ها : همکلاسی های من دیده ام پدر گاهی می افتند به جان هم به شوخی می زنند اما جدی می کوبند آن قدر که هم را لت و پار می کنند .دست هم را حتی می پیچانند ٬سیگار روی دستشان خاموش می کنند تا نترسند از سیاحتگر تو ٬ نسل تو پدر ٬یا از این نادری نسل خودشان.اما من ٬پُرم از نقل قول های تو ٬ از رهنمودهایت ٬ از صدای گوینده ی رادیو پیک تو..؛

 

 

 

 

کتاب: جُبه خانه 

نویسنده: هوشنگ گلشیری

نظرات 4 + ارسال نظر
آهو پنج‌شنبه 27 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 02:51 ب.ظ http://sishsorude.blogfa.com

سلام....بخونمشون تشنه تر شم!!!! حالا کو آب؟
مرسی می نویسی

:)

نیما آزاد یکشنبه 30 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 04:00 ب.ظ http://nimazad.blogsky.com

راستی
آدرس اون یکی وبلاگت رو هم بگو سر بزنیم

میذارم گوشه ی بلاگ

اقاقیا سه‌شنبه 15 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 12:04 ق.ظ

سلام ...
از یک عاشقانه آرام حتما بنویس ... دوست دارم بدونم نظرت در موردش چیه
موفق باشی

سلام عزیزم
نوشتم

زنده باشی:*

sayyad شنبه 23 دی‌ماه سال 1391 ساعت 08:22 ب.ظ http://kavir4u.mihanblog

سلام
خسته نباشید
وبتون خیلی به دردم خورد برا انتخاب کتاب خوب برای خوندن وقت بیکاریهام
اون نوشته هایی که خودتون درباره ی کتاب نوشتین جالبه
اگه امکان داره برای بیشتر کتابها چند سطری هم از نظر خودتون دربارش بنویسید
ممنون

چشم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد